*

MarkoFobbaForss

Koulukuria kollektiivisella rangaistuksella?

Eilen uutisoitiin tapauksesta, jossa keravalainen opettaja oli keksinyt laittaa sekuntikellon mittaamaan metelöintiaikaa koululuokassa. Jokainen kulunut sekunti lyhensi koko luokan välituntia.

 

Vaikka käytäntö oli osoittautunut toimivaksi ja toiminta luokassa rauhoittunut, ei toiminta välttämättä kestäisi laillisuusarvioinnissa päivänvaloa. Kyseessä kun on kollektiivinen rangaistus, jossa yksilön oikeuksiin puututaan muiden hölmöilyjen takia.

 

Kollektiivinen rangaistus on monelle armeijasta tuttua kauraa. Ainakin niille, jotka sen ovat käyneet jo jonnin aikaa sitten. Nykypäivänä taitaa näitä talon ympäri juoksuttamisia tai muita vastaavia kollektiivisia punnerrusrangaistuksia olla vähemmissä määrin.

 

Itse muistan soveltaneeni kokelasaikana myös erästä kollektiivisen rangaistuksen muotoa, jonka varmaan joku viisaampi itselleni vinkkasi. Vedin oppituntia alokkaille ja jos joku höpisi luokassa, molemmat hänen vieruskaverit joutuivat seisomaan seuraavat viisi minuuttia asennossa. Muistan sen toimineen.

 

Nykyään tästä omasta, mutta myös tuosta opettajan toiminnasta voisi tulla siis pyyhkeitä. Osa voi kuitenkin olla sitä mieltä, että jos tällä kollektiivisella rangaistuksella saadaan ryhmädynamiikka toimimaan ja jokainen huolehtimaan toisistaan, niin eikö homma ole silloin ok? Yhteisöllisyydenhän puolesta tässä on jo peräänkuulutettu jo pitkän aikaa ja "koko kylän" pitäisi pitää huolta omistaan.

 

Pahimmillaan kollektiivista rangaistusta on kuitenkin käytetty esimerkiksi Suomen sisällisodan teloituksissa. Viime vuosina otsikoissa on ollut myös erilaisten vähemmistöryhmien syrjiminen kollektiivisesti esimerkiksi erilaisin porttikielloin.

 

Mutta voisiko kollektiivisella rangaistuksella rauhoittaa koulupäivää, ilman että rangaistukset menevät äärimmäisyyksiin? Eli juuri tämänkaltaisten sekuntikellorangaistusten myötä.

 

Miltä kuulostaisi esimerkiksi kollektiivinen rankaiseminen koulukiusaamistapauksesta? Johtaisiko se siihen, että kiusaajaa alettaisiinkin kiusata muiden toimesta, vai toisiko se rauhan kouluun? Rangaistaisiinko oppilaita vai opettajia? Olisiko se sivustaseuraajien oikeutettua vastuuttamista puuttumaan kiusaamiseen, vai yksilön oikeuksien polkemista muiden hölmöilyjen takia?

 

Mitä mieltä sinä olet?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (61 kommenttia)

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

"Vaikka käytäntö oli osoittautunut toimivaksi ja toiminta luokassa rauhoittunut, ei toiminta välttämättä kestäisi laillisuusarvioinnissa päivänvaloa".
Kummassako siis on vika, käytännössä vai laillisuusarvioinnissa.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Ei välttämättä kummassakaan, ainakaan ennen kuin blogisti jotenkin perustelee että miksi käytäntö olisi laillisuusarvioinnin kannalta ongelmallinen.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Omana kouluaikanakin kerran koko luokka joutui jälki-istuntoon siksi, että liian moni siellä metelöi. Joukossa oli kuitenkin äärimmäisen kilttejä tyttöjä, jotka eivät olleet hiiskuneet sanaakaan. Kuinkahan he kotona selittivät sen, että tulivat tuntia myöhemmin kotiin jälki-istunnosta?

Jukka Mäkinen

Kertoivat tietenkin: "Se kamala Kuikan Juha piti sellaista meteliä että me kaikki jouduttiin jälkkäriin." :)

Käyttäjän tuomasheikkila kuva
Tuomas Heikkilä

Itse tykkään japanin mallista missä opintorauhaa häiritsevät pistetään käytävälle vesiämpärit käsissä seisomaan.

Rangaistukset jotka luovat negatiivisen assosiaation eri tekoihin ovat ainoita käytännöllisiä rangaistuksia. Jälki-istunnoissa assosiaatiota ei synny koska syy-seuraus on erotettu toisistaan jopa päivillä.

Käyttäjän TaruElkama kuva
Taru Elkama

Kollektiivinen rankaisu on syvältä. Poliisina varmaan tiedätkin että koulukiusaajakin voi olla vaikkapa kotirääkätty, turpaan mätkitty joka kostaa muille oman huonon kohtelunsa. Kiusaamisen syyt olisi aina hyvä selvittää.

Käyttäjän TuomasNieminen kuva
Tuomas Nieminen

Kiusaamisen syyt on toki hyvä selvittää, kaikkein tärkeintä on kuitenkin se että kiusaaminen loppuu.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Esimerkiksi (lakisääteiset) vakuutusmaksut ja verot ovat monelta osin kollektiivisia rangaistuksia. Myös suurin osa rikoksista on sellaisia, joiden kustannuksista vastaavat syyttömät. Lainsäädäntöjen rangaistusluonteiset kiristykset kohdistuvat suurimmaksi osaksi syyttömiin. En siis pitäisi todennäköisenä, että kollektiiviset rangaistukset ovat oikeasti kiellettyjä, paitsi aivan yksinkertaisimmissa muodoissaan.

Käyttäjän petteripietikainen kuva
Petteri Pietikäinen

- Miten on sakko ja vero määritellään?

- ???

- Sakko on vero siitä, että teet väärin. - Vero on sakko siitä, että teet oikein. :P

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Kollektiivinen rangaistus eli mielivaltainen simputus on aina vallankäyttäjän heikkouden merkki. Resurssit ja harkintakyky eivät riitä todellisten ongelmien tunnistamiseen ja korjaamiseen.

Käyttäjän mattivtvirtanen kuva
Matti Virtanen

Kollektiiviset rangaistukset varmasti ovat kamalan väärin mutta pääasia että asia tulee hoidettua nopeasti ja tehokkaasti.

Tietenkin ongelmaa ratkomaan voi perustaa kymmenhenkisen työryhmän avustajineen joka puolen vuoden kokoustamisen jälkeen toteaa että opettajassa on vika koska meidän Ville vain näyttää keskaria hänen hyssyttelylleen.

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Nyt olet Marko pohdinnassasi täysin väärillä jäljillä.

Kollektiivinen seuraamus ei ole huono vaihtoehto silloin, jos seuraamuksella ei puututa kenenkään yksilön oikeuksiin. Välitunnin siirtyminen minuutilla tai parilla tuskin loukkaa kenenkään ihmisoikeuksia siinä määrin, että asiaa olisi syytä pohtia tätä palstaa pidemmällä.

Pahempana pidän sitä, että oppitunnin aloittaminen siirtyy häiriköinnin johdosta minuuttikaupalla. Nyt yksilönoikeuksiin puuttumatta oppitunnit saadaan pidettyä lukujärjestyksen puitteissa.

Rinnastaisin välituntiseuraamuksen käyttämisen pikemminkin siihen, että bussinkuljettaja pysäyttää linja-auton häiriköinnin johdosta varmistaakseen matkustajien turvallisuuden. Kokeeko häiriköintiin osallistumatta jättänyt matkustaja tämän itseään koskevana rangaistuksena, koska matkanteko katkeaa?

Tuskinpa vain.

Suomi on uppoamassa suohon liiallisen ymmärtämisen seurauksena. Kaikkea ei tarvitse ymmärtää eikä erityisesti sietää. Vaikka juuri nyt on meneillään kampanja koulukiusaamista vastaan, niin keinot kiusaamisen estämiseksi halutaan kieltää. Paradoksaalistako?

Käyttäjän petteripietikainen kuva
Petteri Pietikäinen

Suomessa ajatellaan liian paljon suomalaisia - ja liian vähän Suomea.

Käyttäjän petteripietikainen kuva
Petteri Pietikäinen

Kuri ei ole huono asia. Se, miten kuri toteutetaan, voi olla kelvotonta. Mutta kuri lähtökohtaisesti on erittäin myönteinen ja hyvä asia.

Ei kukaan halua astua lentokoneeseen, jossa kippari lentelee vähän "sinne päin" tai ohjailee "vasemmalla kädellä".

Ei kukaan halunne kirurgin leikattavaksi, jos tämä on 3 promillen maistissa?

En ihan tyrmää tuota kollektiivista rangaistusta, jos se on riittävän pienimuotoista - olettekin edellä maininneet ihan hyviä esimerkkejä.

"De facto" kuriton lentokoneen kippari, juopunut kirurgi tai huonoja päätöksiä tekevät poliitikot teoillaan aiheuttavat kollektiivisia seuraamuksia kanssaihmisilleen... miksei siis erilaisten kollektiivien hallinnassa voi olla kollektiivisia rangaistuksia.

Ei se "rangaistuksen harmitus" voi olla fokuksessa vaan kurin merkityksen ja välttämättömyyden ymmärtäminen porukassa ja mielellään myönteisessä mielessä: ymmärretään porukalla, että nyt mopo karkasi...

Eikös se hiljattainen Italian junaturma johtunut rautatievirkailijan kännykän pelaamisesta? Varsin kuritonta toimintaa.

Käyttäjän OlaviSalokangas kuva
Olavi Salokangas

Moralisoimatta keravalaisen opettajan menettelyä sinne tahi tänne tipankaan vertaa, on sanottava, että välitunti on oppilaiden virkistäytymiseen ja seuraavalle oppitunnille valmistautumiseen tarkoitettua "omaa aikaa" eikä opettajalla mielestäni ole siihen ainakaan jatkuvana puuttumista eikä varsinaista lainmukaista lupaakaan puuttua.

Moraalista on muuten kuulemma se, minkä jälkeen tuntuu hyvältä ja epämoraalista se, minkä jälkeen tuntuu pahalta. Voi olla, että kertakäyttöinen oppilaiden välituntiajan "loukkaaminen" vielä menettelee, mutta jatkuvana käytäntönä se on kohtuuttomuus.

Käyttäjän petteripietikainen kuva
Petteri Pietikäinen

Kaukana ovat ajat, kun karttakepillä lyötiin sormille...

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Kansakoulun ensimmäisellä ja toisella luokalla ennen 60-luvun puoliväliä opettajamme antoi kyllä herkästi tukkapöllöä ja ravisteli vaatteista. Hän oli jo silloin 60-vuotias nainen, joka oli siis syntynyt samana vuonna kun Schauman ampui Bobrikovin. Kuri kyllä piti luokassa, pelko oli suuri.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Asia lienee jo ratkennut siinä vaiheessa, kun ensimmäinen oppilaista huomaa poliisin kiinnittäneen huomiota keissiin ja ryhtyy vaatimaan pääsyä välitunnille heti, eikä vasta seitsemän sekunnin päästä. Samalla voidaan palata entiseen käytäntöön, jossa luokan mölisijät voivat häiritä kaikkien muidenkin oppimista.

"Toiminta ei välttämättä kestäisi laillisuusarvioinneissa päivänvaloa..."
Osaatko vielä kertoa, mitä lakia opettaja mahdollisesti rikkoi?

Käyttäjän OlaviSalokangas kuva
Olavi Salokangas

En osoittele syyttäjän sormella ainuttakaan suomalaista vaativaa ja tärkeää kasvatuksen kylvötyötä suorittavaa kollegaa menettelyineen ja miksi sen tekisinkään, koska tulin itsekin aikoinaan vaihtelevalla menestyksellä tuota ammattia 36 vuotta harjoitelleeksi "enkä sitä vieläkään osaa". Se kun on sellainen "kasvata ja kasva itse"-ammatti.

Mutta mutta olen ymmärtävinäni, että peruskoulussa noudatetaan nykyään tässä kohti perusopetuslain ja perusopetusasetuksen säännöksiä ja lukiossa vastaavasti lukioasetuksen 1 §:n 2 mom. säännöksiä).

Ainakin peruskoulun osalta on säädetty, että:
-oppitunnin pituus on 60 minuuttia PoA:n 3 §:n 4.mom. mukaan opetukseen on käytettävä tuntia (60 min) kohti vähintään 45 minuuttia ja välituntiin vähintään 10 minuuttia. Koko 60 minuuttia on sidottua työaikaa.

Opetukseen käytettävää aikaa ja välitunteja voidaan järjestää toisinkin, jos se opetuksen toteuttamiseksi on tarkoituksenmukaista.

Ruokailutaukoon on sitten varattu erikseen 30 minuuttia eikä siitä tauosta ole tinkimistä.

Tällaista minuuttiaikataulujen kanssa kamppailemista koulunkäynti on työrauhoineen tai -rauhattomuuksineen, jotka kuuluvat "luontaisetuihin" sitten kaupan päälle. Kahta samanlaista työpäivää ei hommassa ole, välillä "ollaan vuorilla ja välillä laaksossa".

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Voin vain kuvitella, minkälaista tasapainoilua tuo on. Ilmankin että poliisi huutelee sivusta miten joku metodi saattaa olla laillisuusarvioinnin kannalta hämärä, etenkin jos ei perustele näkemystään.

Mutta jos luen tuon oikein, viisi minuuttia voi opetus venyä yli 45 minuutin oppitunnin, jos se 10 min välituntia on turvattu?

Tämä asia on erityisen kiinnostava, koska oma tenavani aloitti peruskoulun ensimmäisen luokan nyt syssyllä. En oikein tiedä muuta ammattia jota arvostaisin yhtä paljon kuin niitä, jotka yrittävät pitää meidän ihmistaimistamme hyvää huolta.

Käyttäjän OlaviSalokangas kuva
Olavi Salokangas Vastaus kommenttiin #18

Onnea peruskoulun aloittaneelle lapsellesi. Hän kasvakoon suureksi ja hän poistakoon pimeyden. Omia lapsenlapsiani aloitti yksi ekalla ja toinen tokalla ja toivon heille sitä samaa.

Eivät käytännön työntekijätkään perusopetuslaki -ja asetuspykäliä jatkuvasti opiskele. Lopetin oman duunin lähes 18 v sitten enkä tänä päivänä enää tiennyt/muistanut, että tuollainen viiden minuutin "pelivarakin" välitunnissa näyttäisi olevan asetuksen mukaankin olemassa. Omalta menneeltä työuraltani muistan ainakin yhden työaikaerehdykseni, josta sain oppilaan vanhemmalta välittömät tiukat nuhteet. Opetin nimittäin englannin lehtorina englantia ja erään kerran minulta oli mielestäni hyvin hyvin opetuksellisesti arvokas ja tärkeä asia vähän kesken, josta syystä ja yli-innostuksestani johtuen ko.ryhmän oppitunti venähti vähän yli. Tunnin jälkeen kohtasin vihaisen oppilaan isän ja myönnän, aivan aiheesta, hänellä saattoi olla yksityisasioissaan kiire vaikka mihin.

Välitunneissa siis näyttäisi olevan tuo pieni 5 minuutin pelivara, ruokailutauko on paljon ehdottomampi 30 minuuttia. Nämä ovat siis viralliset lainsäädännölliset raamit ja ohjeet, mutta käytännössä voi tapahtua inhimillisestä elämästä johtuen monestakin syystä poikkeuksiakin, kuten esim. minulla virheen tehneellä 25 v sitten, virheen, jota yhä kadun.

Jos opettajan omatunto ja häntä koskeva virkaehtosopimuslaki joskus sattuisivat oppitunnin lopussa vaikka joustamaan siten, että opettaja lopettaa päivän viimeisen oppituntinsa vaikkapa 5 minuuttia pykälien määräämää aikaa aikaisemmin on yksi asia varma. Oikein tai väärin, mutta sellainen opettaja saavuttaa ainakin ala-asteella suuren ja jakamattoman nuorison suosion. Näin teille koulumaailmaa suht pitkään seuranneena ja itse mukana olleena ja asian nähneenä vakuuttaa nimimerkki-kokemusta on.

Käyttäjän Taukovihko kuva
Timo Kilpiäinen

Faktat kuntoon.

Perusopetusasetuksessa ei sanota välitunneista yhtään mitään. Lause kuuluu seuraavasti.

"Opetukseen tulee käyttää tuntia kohti vähintään 45 minuuttia. Opetukseen käytettävä aika jaetaan tarkoituksenmukaisiksi opetusjaksoiksi."

Saa yrittää moralisoida ja vaikka mitä muuta, mutta jos yrittää veistellä perusopetuslakeja tai -asetuksia itselleen sopiviksi teksteiksi niin kannattaa varmistaa, ettei niitä tuntevat ihmiset pääse kommentoimaan.

Perhana sentään.

Käyttäjän Jukka Konttinen kuva
Jukka Konttinen

Korkeakouluopetuksessa on käynyt niin että olen kehottanut pulisevia poistumaan käytävälle keskustelua jatkamaan. Eivät poistuneet mutta lupasivat olla hiljaa.
Netin ja kännykän selaamiseen en ole puuttunut, saattavat katsoa sieltä jotain aiheeseen liittyvääkin, esim. luentomonistetta.

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Nykyinen hallitus on kollektiivinen rangaistus tyhmästä äänestämisestä (tosin huonomminkin voisi olla).

Käyttäjän OlaviSalokangas kuva
Olavi Salokangas

Eli sinulla on varmaan ja kaikesta päätellen valmiiksi mietittynä uusi, parempi ja toimivampi vaihtoehto nykyiselle mielestäsi "tyhmästi äänestäneelle hallitukselle".

Kiinnostaisi kovin kuulla, mikä se sinun timantti vaihtoehtosi ja viisaasti äänestelevä uusi hallituksesi on? Tuo esityksesi heti vaikkapa tälle palstalle? Se kiinnostaa varmaan monia.

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Itsekin olen vain tyhmä äänestäjä, joten en lähde enempää kommentoimaan hallitusta. Ensisijainen tarkoituksenani oli esimerkin avulla kertoa miten kollektiivinen rangaistus kuuluu demokratiaan.

Käyttäjän OlaviSalokangas kuva
Olavi Salokangas Vastaus kommenttiin #33

Älä nyt suotta ota tyhmän leimaa itsellesi. Ethän sinä sitä ole, mutta ajattelinpahan vaan, että tokihan sinulla pitää vaihtoehto olla ja sinun täytyy osata sanoa, mitä nykyhallituksen tilalle asetat, jos se mielestäsi tyhmiä päätöksiä tekee.

Seppo Hildén

Blogisti tekee ongelman asiasta, jollaista ei pitäisi koulussa edes syntyä.

Luokkaan on kunnat palkanneet opetuksesta vastaamaan opettajia. Heidän tehtäväkuvaansa kuuluu tärkeänä osana myös opetusrauhan takaaminen jokaiselle oppilaalle. Jos opettaja ei sellaiseen kykene ilman että rangaisee myös syyttömiä, on opettaja epäonnistunut tehtävässään ja siten myös väärässä ammatissa.

Käyttäjän PetriPirskanen kuva
Petri Pirskanen

Se jotka kiusaa ja siinä mukana olleet, siis nekin jotka eivät kiusaa mutta kääntävät katseen pois
. Saisivat jonkinlaisen rangaistuksen.. olkoot se vaikka ne välitunnit tai jälki-istunnot..

Toimisi todella hyvin. . Tai sit vain yksinkertaisesti koko kiusaajan luokka saa sen rangaistuksen. Voi todeta että kiusaaminen loppuisi lyhyeen.

Niko Sillanpää

Kuvatunlaisessa luokkahuoneessa tapahtuvassa kollektiivisessa rankaisemisessa on tietty ideana, että ryhmä kääntyisi rangaistuksen aiheuttajaa vastaan eli ottaisi kollektiivisen poliisin roolin ja toisaalta rangaistuksen aiheuttajan pelko, että näin voi tapahtua ja toisaalta häpeä ryhmän edessä.

Itse en kannata kollektiivista rankaisemista. Eli jäljelle jäävät vaihtoehdot ovat rangaistavan nöyryyttäminen ryhmän edessä tai nuhteleminen yksityisesti. Jos tarkoitus on nujertaa rangaistava, ensimmäinen toimii yleensä paremmin kuin jälkimmäinen.

Sinänsä mielenkiintoista, että vaikka useampi kommentaattori ja ilmeisesti blogistikin ymmärtää kollektiivisen rangaistuksen ongelmallisuuden, he ovat kuitenkin valmiita hyväksymään jopa periytyvän kollektiivisen syyllisyyden/vastuun esim. kolonialismista tai 1800-luvun neekeriorjuudesta.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Minusta taas on mielenkiintoista että tämä ilmeisen toimiva muutaman sekunnin viivästyttäminen välitunnilta on nyt puheessa rinnastettu sekä Suomen sisällissodan teloituksiin, kolonialismiin että "neekeriorjuuteen".

Oikeesti?

Käyttäjän OlaviSalokangas kuva
Olavi Salokangas

Juuri noin. Tuollaiset sisällissota-teloitukset-kolonialismi-neekeriorjuus- rinnastukset kumisevat perusteettomina liian voimakkaina vertauksina tyhjyyttään. Mutta hyvää ainekirjoitustaitoa ja vilkasta mielikuvitusta ne kyllä saattavat osoittaa.

Saanen luvallanne kertoa seurakunnalle pikku tarinan parin ammattikunnan jäsenen ts. poliisin ja opettajan leikkimielisestä kiusoittelusta toisilleen joskus 1980-luvulla matkalla Espoon Siikarantaan kurssitettaviksi, paikkaan, jossa sijaitsee Suomen kuntien kunnallisopisto. Kumpikin herroista eli poliisi plus opettaja, hyvät ystävät, ajelivat hyvässä sovussa kohti Siikarantaa. Opettaja tokaisi, mistä liekin ajatukselleen alkuvauhdin saanut, poliisille pikku piru mielessä: olipa kerran poliisien henkiset kilpailut. Poliisin, I.K:n, (joka on nykyään jo iät ja ajat maannut autuaasti haudassaan) ei tarvinnut kauan vastaustaan harkita: joo, jos minäkään en olisi poliisiksi päässyt, olisin lähtenyt opettajaksi.

Puntit olivat kummankin ammattikunnan kohdalta taas täysin tasan. Matka kohti Siikarantaa jatkui vihreässä 1200-mallisessa Ladassa suloisessa sovussa ja laulu soi.

Tätä elämä on. Pieni ammattikuntien välinen kisailu, neuvominen, ajatusten vaihto kouluasioistakin ja vaikkapa arvostelu pitää ihmiset pirteinä. Ja miten Tapio Rautavaara taas sanoikaan: tämä tarina on tosi.

Olipa kerran...

Niko Sillanpää

Tässä luokkahuoneasia ei ole kovin kiinnostava kuin esimerkinomaisena (en edes jaksanut hakea kyseistä lehtijuttua, jota ei ollut blogissa linkattuna), vaan kollektiivisen rankaisemisen ja syyllisyyden logiikka yleisemmällä tasolla.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

#26
Suhteellisuudentaju on yllättävän vaikea asia.

Käyttäjän PetriPirskanen kuva
Petri Pirskanen

Kiusaaja muuttaa häpeän huumoriksi todella nopeasti. . Mutta jos 18 oppilasta alkaa katsomaan vihaavasti kiusaaja koska kärsivät tämän takia.. kiusaaja voi lopettaa tekonsa todella nopeasti.. Itse ymmärsin tämän pentuna (en koulussa vaan kamppailulaji treeneissä) idea oli sama.. puhuin liikaa sensein päälle.. pisti kaikki meidät punnertamaan.. nopeasti opin toisilta oppilailta ettet aiheuta montaa rangaistusta..

Jukka Mäkinen

Voisiko arvon blogisti virkamiehenä selkeyttää mikä on se yksilön oikeus mihin tässä esimerkkitapauksessa puututaan, ja missä laissa sellainen on määritelty, jos sen rikkominen ei kestä laillisuusarviointia.

Vai onko meidän jälleen kerran todettava että poliisi valehtelee taas.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Tätä olen myös yrittänyt kysyä.
Nyt kun poliisi on ilmoittanut että kyseessä voi olla lainrikkomus, miten mahtaa olla ko opettajan yksilönoikeuksen kanssa kun mukula menee kertomaan opettajalle että tämä niinq rikkoo lakia ja oikeuksia. Varmaan helpotti opettajan duunia, ja auktoriteettiasemaa.

Virka-aika taisi Fobbalta loppua blogin julkaisuun?

Käyttäjän eiltanen kuva
Eero Iltanen

On se hyvä, että oikeuksia riittää, miten on velvollisuuksien laita.

Vaihtoehtoinen ratkaisu voisi olla sitten, että laitetaan ne luokan 1-2 pahinta häirikköä vaan pihalle vaikka koko koulusta. Näin saadaan ne loput 20+ oppimaan edes jotakin.

Se on paljon pienempi menetys.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

OKL:n ensimmäisen vuoden opiskelijoilla on ollut viikko luonnossa ja tavoitteena hyvä ryhmäytyminen. Myös luokanopettajan koulutuksessa käsitellään työrauhaa, joka blogistin kuvaamalla tavalla voidaan saavuttaa jopa yhdellä kertakokemuksella.

Siinä olisi todella kova hyötysuhde, vaikka pilkkua viilaten joidenkin oikeutta tayspitkään välituntiin tällä varsin lievällä tavalla loukattaisiin. Vaihtoehtona on normiarki: hulinaa luokissa joka päivä ja käsien levittelyä. Siitä kärsivät etenkin työrauhaa ja keskittymistä kaipaavat oppilaat eli enemmistö.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Eikö ennen ole käytetty kouluissa sekä kotona häpeänurkkaa? Piti käydä nurkkaan ja odottaa siinä 15 minuuttia tai tunnin, ennen kuin sai lähteä sieltä pois? Se oli mielestäni tehokas tapa.

Luulisi sen olevan riittävän nöyryyttävää? Opetuksen aikana palkkio tietokoneen käyttämisestä oli sääntönä: Jos opit tosi hyvin ja teit kaikki annetut läksyt, saat leikkiä tietokoneen kanssa lopputunnin ajan.

Ei ole ihme, että minulla oli koulutodistuksissa kaikissa 9. Kymppiä en ole koskaan saanut, sillä opettajat yhteisesti päättivät, että minulle annetaan pelkästään 9, ei koskaan 10. Koska he eivät halunneet, että minä kuulevien maailmassa kouluissa saisin pettyä raskaasti arvosanoihini. Viisas veto heiltä.

Käyttäjän hietanenkaija kuva
Kaija Hietanen

Kurin pitäminen luokassa ei olekaan aivan helppo juttu opettajalle, ja keinoja käyttää on aika vähän. Vaatii kekseliäisyyttä opettajalta keksiä keinot pitää mielenkiinto ja kuri luokassa. Opettaja ei ilmeisesti tällä kertaa onnistunut kovin hyvin, mutta yritti ainakin jotain. En todellakaan teilaisi häntä, koska opettajan ammatti on aika vaikea, ja kiitoksia ei juuri heru. Varsinkaan vanhemmilta.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Miksi sinun mielestäsi opettaja ei ilmeisesti onnistunut kovin hyvin? Lehtijutun mukaan hän onnistui hienosti.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Minua lähinnä kiinnostaa, että kun poliisiunivormua kuvassa kantava valtion virkamies käy vihjailemassa että tekstissä yksilöitävän opettajan toiminta on ollut mahdollisesti lainvastaista niin mitä seuraavaksi? Virkamieshän ei osallistu keskusteluun eikä tarkentaviin kysymyksiin.

Onkohan Fobballa kaikki pollarit Maijassa?

Käyttäjän hietanenkaija kuva
Kaija Hietanen

Ylemmillä luokilla riippuu eniten opettajan auktoriteetista, pystyykö pitämään rauhan luokassa vai ei. Jotkut pystyy tähän ja jotkut taas ei. Tietysti luokissa on myös eroja.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Eiköhän ainakin lukiotasolla oppilaat ala jo itse ottaa vakavasti koulunkäyntiä ja ylppäreihin valmistautumista. Uskoisin, että varsinaiset kurinpito-ongelmat ovat alemmilla luokilla.

Käyttäjän arnold kuva
Antti Arola

Kollektiivinen rangaistus on moraalisesti väärin riippumatta siitä, tepsiikö se vai ei. Jos tarkoitus pyhittää keinot, miksi ei saman tien palata karttakeppiin ja koivuniemen herraan?

Toki, jos lapset halutaan opettaa kollektivismiin, eli että omilla valinnoilla ja suorituksilla ei ole merkitystä joten miksi edes yrittää, niin siihenhän tuo on oivallinen tapa.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Karttakeppi ja koivuniemen herra ovat lainvastaisia, mikä on hyvä. Kukaan ei sellaista ole keskustelussa ehdottanut joten tuo on lähinnä kaltevan pinnan argumentointia.
Nyt puhutussa keississä ei ole kysymys ruumiillisesta väkivallasta tai kurittamisesta, vaan tunnin jatkumisesta sen muutamasta sekunnista minuuttiin yli väliaikakellon.

Konstaapeli aloituksessa vihjaisi että toiminta saattaisi rikkoa lakia, minun lisäkseni muutkin ovat kyselleet että mitä lainkohtaa.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Taitava opettaja ei tarvitse käyttää mitään rangaistuksia.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Ehkäpä tuota pitäisi hiukan suhteuttaa ja todeta, että taitava opettaja ei yhtä usein joudu sellaisen tilanteen eteen, jossa rankaisuun tarvitsisi turvautua. On olemassa tapauksia oppilaiden keskuudessa, joihin ei mikään taitavuus tehoa.

Yleisesti ottaen aiheensa hallitseva ja pedagogisesti lahjakas opettaja osaa tehdä opetuksen oppilaidenkin kannalta niin mielenkiintoiseksi, että häntä halutaan seurata. Samoin on olemassa opettajia, joilla on tietty luontainen karisma, joka luo automaattisen kunnioituksen opettajaa kohtaan.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

On olemassa sellaisia oppilaita joihin mikään rankaisu ei tehoa joten on käytettävä muita keinoja tilanteen selvittämiseen. Jatkuva rankaisu ei innosta opiskelemaan.

Anu Löfhjelm

Kollektiivinen rangaistus on epäreilu ja johtaa vain turhiin välienselvittelyihin oppilaiden kesken. Pahimmillaan kiusaamiseen.

Paras keino häirinnän hillitsemiseen lienee tutun opettajan keino. Hän ilmoittaa jo lukuvuoden alussa, että häntä ei kiinnosta pätkääkään, pääsevätkö häiriköt luokalta vai eivät, mitä siitä heille elämässä seuraa ja mitä heidän vanhempansa siitä ajattelevat. Hänen tehtävänsä on opettaa ainetta, ei käytöstapoja. Valinta on heidän omansa. Häiriköt saavat automaattisesti nelosen. Saman hän kertoo vanhemmille.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Pakkoruotsi on tyypillinen kollektiivinen rangaistus, jonka kohteeksi joutuvat kaikki luokassa suomen kieltä äidinkielenään puhuvat oppilaat, vaikka kukaan heistä ei häiritsisi yhtäkään muunkielistä oppilasta oppitunneilla.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Somessa on kaksi vakioaihetta, jotka sujuvasti liitetään kaiken mahdollisen keskusteluotsikon alle jossain vaiheessa. Toinen on tämä "pakkoruotsi" ja toinen on "mamut". Saapas nähdä, koska tuo mamukommentti tulee, odottelen ...

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Toivonen tuossa vissiin yrittää sanoa että opetusohjelman noudattaminen on kollektiivinen rangaistus.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Eräänlainen maahanmuuttajien laajamittaisen Suomeen saapumisen esto kulminoitui kesällä 1944 itärajallamme.

Neuvostoliiton suurhyökkäyksen seurauksena kesäkuussa 1944 noin 40 000 sotilastamme pakeni Karjalan Kannakselta sekasorrossa kohti Viipuria ja Lappeenrantaa. Ylin sodanjohtomme määräsi tällöin käskyllä upseerin tehtäväksi teloittaa ilman oikeudenkäyntiä sotilaan, joka kahdesti käskettynä ei palaa etulinjaan.

Virallisten dokumenttien perusteella runsas 40 sotilasta joutui maksamaan hengellään kaikkien pakenevien sotilaiden aiheuttamasta kaaoksesta. Kaaoksessa tuskin kaikkia teloituksia dokumentoitiin Päämajaan asiallisesti, joten luku lienee huomattavastikin suurempi.

Kyseinen käsky ehti olla voimassa noin kaksi viikkoa ja sen merkitystä ei ole laitettu kyseenalaiseksi tilanteen rauhoittamisessa. Näin uhkaava massiivinen maahanmuutto Suomeen onnistuttiin rajoittamaan omien suomalaisten evakkojen takaisin paluuseen uuden itärajamme länsipuolelle.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #52

Olihan tuossa yritystä, mutta ajattelin, että sinä tai joku muu olisi tulkinnut kollektiiviseksi rangaistukseksi sen, että suomalaisten oppilaiden luokissa on häiriköiviä mamuja. Tai jotain siihen suuntaan ...

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen Vastaus kommenttiin #53

Luettuani kommenttisi voin ainoastaan todeta, että taidokkaasti muotoiltuna vihapuhe alkaa olla kuin veteen piirretty viiva.

Käyttäjän OlaviSalokangas kuva
Olavi Salokangas

Pitää täysin kutinsa. Uskontosikin saat valita vapaasti tai olla valitsematta, sotilaskoulutuksessa on sivilipalvelus vaihtoehtona, ja jopa ääritapauksissa täyskieltäytyminenkin on mahdollista, mutta pakkoruotsilta ei välty yksikään sielu. Ellet siihen väkisin alistu, sinut uhataan sulkea järjestäytyneen yhteiskunnan ulkopuolelle, kuten totalitäärisissä pakkovallan diktatuurimaissa tehdään. Pikkulapset pelotellaan jo ala-asteella kuralle pakkoruotsilla uhkailemalla tyyliin- ellet alistu, et tule Suomesta saamaan yhtään mitään työpaikkaa eikä sinusta tule kunnon kansalaista.

Niissä järjestelmälle epämieluisat nypitään pois ikäänkuin liukuhihnalta ja vääryyden ylläpitäjien kannalta kaikki on taas hyvin.

Niinkauan kuin vääryyttä jatketaan, se tullaan aina uudestaan ja uudestaan nostamaan esille.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Ja lapset ovat poliittisesti niin valveutuneita, että protestoivat kouluissa pakkoruotsia vastaan kurittomalla käytöksellä. Muuten he toki seuraisivat opetusta tarkkaavaisesti kaiken aikaa korvat höröllään.

Käyttäjän Taukovihko kuva
Timo Kilpiäinen

Kun aika moni kiinnittää huomiota tuohon välituntiasiaan ja kollektiiviseen rangaistukseen niin voidaan toki myös olettaa, ettei opettaja tee tätä rangaistuksenomaisesti vaan käyttää perusopetuslain mukaista harkintaa siihen, minkä mittainen opetukseen käytetty aika tunnista on.

Perusopetusasetuksessa sanotaan.

"Opetukseen tulee käyttää tuntia kohti vähintään 45 minuuttia. Opetukseen käytettävä aika jaetaan tarkoituksenmukaisiksi opetusjaksoiksi."

Näin jos puhutaan ihan vaan lain kirjaimen kautta.

Toinen asia on sitten onko kollektiivisessa rangaistuksessa järkeä tai onko se vaan typerää vallankäyttöä. Omalta kannaltani olen jälkimmäistä mieltä.

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Yhteisöissä, joissa syyllistytään rikoksiin tai jotka on muodostettu rikosten tekemistä varten on jopa hämmästyttävän tiukat sisäiset normit, joita valvotaan nimenomaisesti kollektiivisesti. Samoin tapahtuu monissa uskonnollisissa yhteisöissä. Kollektiivisuus ja yhteisön antama tuomio luo suuremman pelotteen kuin mikään lakiin perustuva rangaistus, koska rikkomalla yhteisöä vastaan sinusta tulee hylkiö, jolla ei ole enää arvoa ko. yhteisölle.

Koulumaailmassa häiriköt haluavat olla kaiken huomion keskipisteessä ja tästä syystä yksilöön kohdistuvilla rangaistuksilla on vain negaatiovaikutus, koska häiriköstä tuleekin yhteisön sankari, joka uskaltaa rikkoa "konetta" vastaan.

Sen sijaan kollektiivinen hylkääminen on pahinta, mitä häirikölle voi tapahtua. Tästä syystä kollektiivinen rangaistus toimii parhaiten koulumaailmassa.

Tämän voi todistaa jokainen koululainen, joka on jätetty piirien ulkopuolelle. Yksin ei ole kivaa.

Käyttäjän JukkaMattsson kuva
Jukka Mattsson

Tätähän se yhteiskurinpito oli meidän varusmiehille vielä muutama vuosi sitten.

No mitäs Marko luulet tapahtuvan jos tuo kertomasi ryhmämaasutus tuotaisiin takaisin varusmiespalvelukseen?

Taitaisi siitä aikamoinen poru syntyä...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset