Saako opettajaa kuvata?
Somessa on levinnyt viime päivinä video, jossa opettaja saa pitkähkön raivokohtauksen oppitunnilla provosoiville oppilaille. Video on herättänyt melko paljon myötätuntoa opettajaa kohtaan, mutta myös kyselyjä siitä, voiko opettajaa kuvata.
Perusopetuslain mukaan opettaminen on julkista, ja yleensähän oppilaalla on muutoinkin oikeus oleskella kyseisessä luokassa, joten kuvaamisen voitaisiin katsoa lähtökohtaisesti olevan rikoslain mukaan sallittua. Selkeästi laitonta on taas kuvaaminen koulun pukuhuonetiloissa ja vessoissa, joiden osalta kyseeseen voi tulla salakatselu.
Koulu voi rajoittaa järjestyssäännöissä kuvaamista tiettyyn pisteeseen asti, mutta ei kieltää sitä koulun alueella kategorisesti kokonaan. Myöskään älypuhelinten tuomista koululle ei voida kieltää. Mahdollisten rajoitusten rikkominen ei kuitenkaan muodosta rikosoikeudellista vastuuta, vaan voi johtaa lähinnä koulun omiin kurinpitotoimenpiteisiin.
Koululla on oikeus kieltää älypuhelimen käyttö oppitunnilla ja opettajalla oikeus ottaa älypuhelin pois, jos se häiritsee opetusta tai oppimista. Ja vaikka älypuhelimen saisi pois, ei opettajalla ole oikeutta tarkastella sisältöä, saati poistaa sitä. Sen takia oppilas voi mahdollisesti julkaista kuvaamansa materiaalin myöhemmin. Kyseinen älypuhelimen käyttökielto ei voi koskea välitunteja, mutta sielläkin voidaan puuttua kiusaamiseen ja häirintään, jossa käytetään älypuhelinta hyväksi.
Peruskoulussa älypuhelimen poisottamiseen voi käyttää perusteltavissa olevia voimakeinoja, mutta toisen asteen oppilaitoksissa tätä mahdollisuutta ei enää ole. Tuolloin tulee turvautua oppilaan luokasta poistamiseen. Sama tosin koskee myös peruskoulun oppilasta, jos hän on ehtinyt työntää puhelimen ihon ja vaatteiden väliselle alueelle, josta opettaja ei saa sitä kaivaa pois.
Kuvan ottamisen osalta tulee tehdä ero kuvan julkaisuoikeuteen. Jos oppilas ottaa valokuvan opettajasta ja julkaisee sen somessa, ei kyse ole silloinkaan yleensä rikoksesta. Tavanomainen kuva oppituntia pitävästä opettajasta ei täytä esimerkiksi kunnianloukkaus tai yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminen säännösten tunnusmerkistöä. Sen voi täyttää esimerkiksi kuvan yhteyteen lisätyt saatesanat, mutta ei itse kuva.
Henkilötietolakia tiukasti tulkiten kyse taas voisi olla henkilörekisteririkkomuksesta. Kyseinen kuvan ja muiden henkilötietojen julkaisu henkilökohtaisella käyttäjätilillä tulkintaan kuitenkin yleensä ns. tavanomaiseksi käytöksi, eikä poliisi tutki kuvien lisäämistä someen henkilörekisteririkkomuksina, vaikka kuvassa esiintyvän lupaa ei olisikaan. Tämä koskee muidenkin kuvien julkaisua omassa profiilissaan tavanomaisen käytön yhteydessä.
Tekijänoikeuslain osalta tekijänoikeudet kuvaan ovat luonnollisesti kuvan ottajalla. Ei siis esimerkiksi opettajalla, joka esiintyy kuvassa. Jos opettajan luennosta taas kuvataan video, voi kyseessä olla lähioikeuksin suojattu esitys, jos kyseinen toiminta ylittää teoskynnyksen. Pelkkä raivokohtaus on tuskin tällainen, enkä ole kuullut, että tällä perusteella olisi ikinä penätty oikeuksia, vaikka itse luentoa olisikin kuvattu.
Yksittäiset videopätkät voivat antaa välillä melko vääristävän kuva kokonaistilanteesta. Koska opettajan kuvaamiseen voi olla melko vaikea puuttua ja pelkkä lyhyt ja mahdollisesti editoitukin pätkä voi vääristää totuutta, niin tulisiko harkita oppituntien tallentamista koulun toimesta? Esimerkiksi poliisilla on ollut jo jonkin aikaa testauksessa haalarikameroita, joista on saatu hyviä kokemuksia. Kamerat ovat parantaneet poliisin, mutta myös asiakkaan oikeusturvaa, koska tilanteista on saatu kokonaisvaltainen tallenne videolle.
Voisiko oppituntien ja koulun alueen tapahtumien tallentaminen videolle lisätä myös opettajien ja oppilaiden oikeusturvaa? Oli sitten kyse raivokohtauksista, tai vaikka oppilaiden välisestä kiusaamistilanteesta.
Jos tunnit kuvataan, voi heittää hyvästit syvällisille keskusteluille ja luottamukselliselle ilmapiirille. Kukapa nyt valvontakameroiden alla uskaltaisi näyttää sisintään. Sellaistakin kuulkaa yläluokkienkin tunneilla tapahtuu, eivät ne ole läheskään koko ajan mitään tahtojen taistelua ja haistattelua.
Vain täysin mekanistisen ihmiskuvan pohjalta voi esittää jotain tuollaista ratkaisuksi!
Ilmoita asiaton viesti
Eihän poliisikaan niitä videoita levittele julkisesti ja niitä käytetään vain silloin, kun jotain tällaisia epäselviä häiriötilanteita syntyy. Eikä voi myöskään todeta, etteikö poliisin työssä tule myös kentällä eteen tilanteita, joissa käydään syvällisiä keskusteluja tai pyritään luomaan luottamuksellista ilmapiiriä. Lisäksi tämä yleensä tapahtuu kahden kesken, eikä isommassa porukassa, kuten koululuokka.
Enkä nyt henkilökohtaisesti usko, että luokkatiloihin näitä kameroita ihan heti tulee, koska lähempänä on älypuhelimien täyskielto luokassa. Koulun muissa tiloissahan taas kameravalvontaa jo voi olla.
Ilmoita asiaton viesti
Vertaat siis kasvatustilannetta koulussa alaikäisten kanssa poliisin asiakatilanteisiin? Ne ovat kyllä laadullisesti ihan erilaisia. Vain pintapuolisesti ne ovat yhtä ja samaa viranomaistoimintaa. Poliisi on usein heikosti koulutettu, vinksahtaneen mieskulttuurin jätös ja valtion väkivaltaviranomainen, joka voi koska vain jos ei nyt käyttää, niin ainakin vilauttaa näitä valtuuksiaan, mutta kasvattajien eetos on aivan toinen.
Ilmoita asiaton viesti
”Poliisi on usein heikosti koulutettu, vinksahtaneen mieskulttuurin jätös ja valtion väkivaltaviranomainen, joka voi koska vain jos ei nyt käyttää, niin ainakin vilauttaa näitä valtuuksiaan, mutta kasvattajien eetos on aivan toinen.”
Esa Mäkinen paljastaa tarkemmin millainen henkilö hän on.
Ilmoita asiaton viesti
Joku muu nuolkoon poliisin saappaita, minä en.
Törkeä temppu rinnastaa opettajuus johonkin dallaspullan syömiseen Transporterissa.
Ilmoita asiaton viesti
E.M:”Joku muu nuolkoon poliisin saappaita, minä en.”
Badass?
Aluksi luulin että sinut piti ottaa tosissaan, mutta nyt ymmärrän erehtyneeni raskaasti.
”Törkeä temppu rinnastaa opettajuus johonkin dallaspullan syömiseen Transporterissa.”
Sanoo steinerope, jolla tuskin mitään kovin suurta ymmärrystä oikeista ongelmista lasten kanssa, tahi elossa muutenkaan.
PS wikissä sen verta hyvää tekstiä opinahjosta, että olen vaan tyytyväinen kun itseäni ei sellaiseen nuorena laitettu.
Ilmoita asiaton viesti
Tuleepahan tämäkin asia kerrottua, jos Make haluat tietää kuka poliisissa kielsi ystäväni asiallisen kuvaamisen kylätapahtuman historiikkitilaisuuden aikana voin sen kertoa jos kiinnostaa. Ystäväni videolle vain tallentuivat ensimmäiset tervehdykset ennenkuin poliisi sai videokuvauksen pois päältä. Huippusuoritus poliisilta vaan kysyisin, mihin perustuu tämänkin poliisin toiminta? Tilaisuudesta jäi huono kuva kaikille, koska kuvauksen keskeytti poliisi. Tilaisuudessa puhujina oli kansanedustajia ja kaupunginvaltuutettuja. Tilaisuus pidettiin tavallisena arki-iltana paikallisella koululla.
Tiedän itse, että kyseinen poliisi informoi kouluja juuri tällaisesta toiminnasta. Hänelle on myönnetty myös valtakunnallinen palkinto toiminnastaan.
Itse toimin tilaisuuden loputtua niin, että kävin kyseiselle poliisille huomauttamassa videoinnin mahdollisuuden turvallisuutta lisäävänä tekijänä. En saanut vastausta viranomaisen taholta enkä jälkikäteen.
Sen verran ystävälleni olin lojaali. Mitä sanoo poliisin turvallisuusselvitys asiasta? Käytetäänkö kouluissa samaa käytäntöä kuin kyseinen poliisi teki? Rikottiinko hallintomenettelylakia asiassa. Mitä ystäväni teki väärin?
Ilmoita asiaton viesti
Olipahan runollinen kuvaus poliisista 😀 Toivottavasti et tartua omia ennakkoluulojasi opettajan työssäsi lapsille.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä kommentti, opettajillakin oikeus luottamuksellisuuteen työnsä kritisointiin liittyvissä asioissa. Vaikka julkista työtä tekevätkin.
Ilmoita asiaton viesti
Suomessa opetus peruskoulussa on julkista ja oppituntia voi tulla seuraamaan kuka tahansa. Koululla on kuitenkin oikeus edellyttää, että vierailija ilmoittautuu ensin esimerkiksi rehtorille ja kertoo, mitä opetusta on tulossa seuraamaan.
Ilmoita asiaton viesti
Kuten kaikilla työpaikoilla, pitäisi kouluissakin työpaikan sisäiset ongelmat käsitellä sisäisesti. Eli opettajat ja oppilaat, koulun johto, mikä ettei oppilaiden vanhemmat.
Tässä tapauksessa videon julkaisulla oli tarkoitus nolata ja häpäistä opettaja. Ryydittäen vielä nuoren kuvaajan saatesanoilla ”menis imemään munaa” jne. jonka lausumista saattaa tämäkin henkilö katua jälkikäteen.
Kuten Helsingin Sanomissa nimimerkki ”Toinen opettaja” kirjoitti, että ko. video voi tuhota opettajan koko työuran. Että ”miten varautua oppilaisiin, jotka tuntevat kännykkänsä ja oikeutensa ja keskittyvät tunnilla opettajan häiriköintiin.”
Ilmoita asiaton viesti
Jos opettaja kieltää lukukauden alussa, että häntä ei saa kuvata, ei valokuvata eikä videoida. Eikö ihmisillä ole periaatteellinen oikeus kieltää muita ihmisiä kuvaamasta itseään?
Ilmoita asiaton viesti
Ainakin moraalinen. Olen itse poistanut julkaisemiani valokuvia joistain julkisista tilaisuuksista, kun joku on huomauttanut että takaraivonsa siellä vilahtaa.
Ilmoita asiaton viesti
Ei.
Ilmoita asiaton viesti
Koulut, joissa satsataan oikeasti kaikkien osallisuuteen, avoimuuteen ja välittämiseen ym. myönteisiin hyvinvointia lisääviin ja ylläpitäviin tekijöihin saavuttavat parempia oppimistuloksia, poissaoloja ja konflikteja on paljon vähemmän. Nekin voidaan sovitella restoratiivisesti. Kouluviihtyvyys ei ole löhösohvia teineille tai jotain pientä kivaa, vaan yhteistä merkityksellisyyden tunnetta, tervettä me-henkeä. Terveellä perustalla saa sitten sitä murrosikäisten sarvienkalisteluakin tulla ja mennä, sillekin on tilaa ja aikaa oltava.
Erityisen tärkeää on se, että ihan vaan arjessa näytetään tykkääminen, välittäminen ja arvostaminen puolin ja toisin. Murrosikäiset eivät vihaa mitään niin paljon kuin aikuisen vetäytymistä piiloon jonkun roolin taakse, kun he haastavat.
Ilmoita asiaton viesti
Fobban päättely lähtee siitä, että oppitunti olisi jotenkin julkinen tilaisuus ja koululuokka julkinen tila. Eihän se nyt noin ole.
”Perusopetuslain mukaan opettaminen on julkista”
Tarkoittaako tämä sitä, että yleisö saa mennä vapaasti seuraamaan peruskoulun tunteja?
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä todellakin saa. Seuraamaan tulemisen voi kieltää perustellen vain, jos siitä arvellaan olevan häiriötä.
Ilmoita asiaton viesti
Really? Uutta minulle.
Ilmoita asiaton viesti
Näin se on. Tervemenoa vain. Viranomaisen toiminta on julkista. Tulijan ei tarvitse edes perustella motiivejaan, mutta onhan se nyt kohteliasta sopia asiasta. Päätösvalta kuuluu rehtorille.
Yksityisyydensuojalla perustellen tätä voidaan kyllä rajoittaa. Sen takia en kyllä päästäisi ketään, en edes luokan vanhempia uskonnon tai et:n tunnille, koska tieto kuulumisesta tai ei-kuulumisesta uskontokuntaan on pidettävä salassa. Toinen tilanne, jossa voi harkita kieltämistä, voisi olla jos on syytä pelätä konfliktia. Eli esim. joku faija haluaa tulla seuraamaan koulupäivää ja hän on aiemmin uhannut piestä lapsensa kiusaajan tms. Enkä päästäisi ulkopuolisia tunnille, jolla on luultavasti tiedossa uskoutumista, herkkien tai vaikeiden asioiden käsittelyä tms. Myöskään tietoa siitä, että joku on erityisopilas ei saa levittää -senhän voi tuntia seuratessaan havaita järjestelyistä.
Vieras on siis enemmän kuin periaatteessa tervetullut, mutta hänelle täytyy tehdä pelisäännöt selväksi: voi seurata osoitetulta paikalta osallistumatta ja häiritsemättä, siinä on minimi. Helluntailainen ei saa ruveta huutelemaan evoluutionvastaisia tai mutsi ojentamaan omaa lastaan jne. Talo elää tavallaan, vieras tulee ajallaan. Tosin onhan se nyt hyvien tapojen mukaista, että vieras esittäytyy jne. Olen joskus pistänyt vieraan auttamaan ja osallistumaan, koska niin saa paremman käsityksen varsinkin alaluokkien meiningistä kuin vain istua möllöttämällä.
http://www.opettaja.fi/cs/Satellite?c=Page&pagenam…
Ilmoita asiaton viesti
Tarina tosielämästä:
Espoolaisen yläasteen vanhemmille tuli toistamiseen ilmoituksia oppilaiden häiritsevästä älypuhelinten käytöstä ja yleisestä levottomuudesta oppitunneilla.
Viimein aiheesta järjestettiin vanhempainilta jossa asiaa puitiin porukalla.
Vanhemmat esittivät ratkaisuksi ongelmaan puhelinten keräämistä oppituntien ajaksi ”kännykkäparkkiin”. Ehdotuksessa näitä kännykkäparkkeja olisi oppilaat valmistaneet itse teknisen/tekstiilityön tunneilla.
Koulun rehtori sanoi että se ei ole mahdollista, koska koulua saattaa kohdata korvausvaateita mikäli puhelimia katoaa tunnin aikana käynnykkäparkista luokan seinältä.
Myöskään vanhempien allekirjoitettavaksi lähetettäväksi ehdotettu vastuuvapauslomake ei ollut rehtorin mielestä toimiva ajatus koulun vastuun poistamiseksi näissä mahdollisissa tilanteissa.
Kyseisessä opoilaitoksessa ei rehtorin kertoman mukaan myöskään voida häiritsevää oppilasta poistaa luokasta koska käytävälle poistettua oppilasta ei silloin valvo kukaan.
Ihmettelen syvästi opettajakunnan tarvetta ”riisua itsensä aseista” näissä tapauksissa…
Ilmoita asiaton viesti
Ihan pykäliin perustuvaa toimintaa. Luokasta poistettua oppilasta ei saa jättää valvomatta ja jos pakollinen tavaroiden säilytyspaikka ei ole turvallinen, on koulu vastuussa.
Nämä ovat kyllä ratkaistavissa, jos on tahtoa muuhunkin kuin pykälien taakse menoon ja käsienlevittelyyn.
Ilmoita asiaton viesti
Pykälät eivät ole muotoseikkoja, mutta keinot kyllä löytyvät.
Sastamalassa tapahtuneet jutut toivat kyllä onneksi hieman muutoksia koulun kurinpitoon.
http://www.tamperelainen.fi/artikkeli/272858-koulu…
Ilmoita asiaton viesti
Miksi kouluissa saa ”räplätä” opetustunnin aikana kännyköitä, sehän häiritsee oppimista. Pitäisi olla ehdoton sääntö, että jos oppilas jatkaa kiellon jälkeen ”räpläämistä” niin hänet poistetaan luokasta.
Ilmoita asiaton viesti
Jos luit Paavo tekstin, niin eihän näin olekaan. Puhelinta ei saa räplätä häiritsevästi ja oppilaan voi poistaa luokasta.
Ilmoita asiaton viesti
Oppilaan voi poistaa!
Miksi ”räpläävää” oppilasta ei useinkaan poisteta vaan koko luokka voi ”räplätä”. Hentonen naisopettaja ei siihen pysty mutta onhan kouluissa vahtimestarit.
Ilmoita asiaton viesti
Järkevää olisi säätää koulujen järjestyssäännöissä, kuten eräillä aikuisten klubeilla, että älypuhelimen kamera on luokassa peitettävä värikkäällä tarralla, jolloin kaikki näkevät ettei sillä kuvata. Älypuhelimessa on muutenkin hyvä pitää kuorta, ja tällöin kuoreen liimattu tarra ei tahmaa linssiä.
Oppitunnilla kuvaamisen voi kieltää, koska kuvaaminen ei ole sitä, mitä oppilaan pitää kyseisellä tunnilla tehdä, jollei sitten kyseessä ole jokin mediakasvatuksen tunti.
Opettajaa tuskin voi kuvata kuvaamatta samalla myös muita oppilaita, ja on kyseenalaista saako alaikäisiä oppilaita ilman lupaa kuvata koulussa, joka on velvollinen takaamaan heille turvallisen oppimisympäristön.
Ilmoita asiaton viesti
I.K:”että älypuhelimen kamera on luokassa peitettävä värikkäällä tarralla,”
Niitä tarroja taidetaan tarvita kaksi näihin nykypuhelimiin. Ja linssi tahriintuu, koska eihän se suojakuori sen linssin päällä ole.
_______
Itse sitä mieltä ehdottomasti (kuten jo aiemmin totesin), että tunnit videoidaan, herättää se sitten luottamusta tahi ei. Tärkeämpää vissiin se opetustilanne ja se että halukkaat saavat opetusta, kuin se miten jotkut oppilaat sen kuvaamisen mahdollisesti kokevat.
Itse en edes usko mihinkään ”luottamuksen menetykseen” yms. potaskaan, koska nykynuori taitaa esiintyä kaikenlaisissa kuvissa, videoissa yms. ihan omaehtoisesti ja kaveripiirin toimesta. Lienee siis tottunut siihen, enkä usko haittaa siitä olevan.
Tunnin loputtua/koulupäivän päätteeksi nauhat tuhotaan, jos ei mitään ongelmia ole ollut. Uskoisin että olisi rauhoittava vaikutus ja pelkästään positiivinen vaikutus nykytilanteeseen verrattuna.
Niin ja se vielä, eli mielestäni puhelimet pois tuntien ajaksi jos ei niitä opetukseen tarvita.
Ilmoita asiaton viesti
Muistan ihan hyvin vielä ajan, kun keskusteltiin vakavasti siitä, voiko lapsille antaa kännykän omaan käyttöönsä, ja kuinka nuorille henkilöille sellaisen voi antaa. Nyt siitä on näemmä tullut jonkinlainen ihmisoikeus ja sananvapausoikeus, ja sellaista vanhempaa, joka ei lapsilleen kännykkää hommaa, pidetään jopa vastuuttomana ja lapsen turvallisuudesta piittaamattomana. Näin ne ajat muuttuvat.
Minusta on tosi ihmeellistä, että kännyköitä ylipäänsä käytetään tunneilla ja välitunneilla. Niitä on käytetty kaikenlaiseen kiusaamiseen ja kiristämiseen, niistä on esitelty kavereille pornografista tai raakaa sisältöä, niillä voi myös luntata.
Oma järki jotenkin sanoisi, että ne pitäisi ainakin perusasteilla 1-9 kerätä aamulla hyllylle opiskelurauhan nimissä, ja jos on ihan pakko soittaa esim. huoltajalle, voisi saada siihen opettajalta luvan. Ajatukseni on tietenkin ankea ja kalkkismainen, mutta eiköhän opiskelu sujuisi aivan toisella teholla.
Ilmoita asiaton viesti
Koulujen täytyy pyytää vanhemmilta luvat lasten kuvissa näkymisen ja kuvien julkaisuun. Miksi näin, jos kerran opettajat ovat vapaata riistaa ja kaiken kuvatun saa samantien täräyttää YouTubeen? Ja näkyyhän kiistellyllä videollakin muita oppilaita, eivät ole tainneet nämä julkaisijat olla tietoisia luokkakavereidenkaan oikeuksista. Näen tässä sekä moraalisen että juridisen ristiriidan: miksi ihmeessä tässä on opettajana lupia kysellyt ja lappuja kerännyt, jos millä ei kuitenkaan ole mitään väliä? Haalarikameroita ja oikeusturvaa odotellessa…
Ilmoita asiaton viesti
Eihän tässä mitään ongelmaa ole. Fiksu ihminen pyytää aina luvan kuvaamiseen, ja kuvaa vain, jos sen saa. Näin olen aina toiminut itse ja edellytän samaa muilta.
Ilmoita asiaton viesti
Tuskin Fobballa on mitään sitä vastaan, että kaikki poliisin toiminta kuvataan talteen jokaisen poliisin osalta tämän työaikana. Jokainen selailtu nettisivukin ja poliisin sisäinen tietojärjestelmä. Mikään määrä pilvitilaa ei ole liian kallista, jos saadaan yksikin virkarikos eliminoitua. Näitä väärinkäyttötapauksia on nyt ollut ikävästi esillä ja aika usein poliisi ei saa mitään rangaistusta edes virkarikoksesta. Poliisit pitäisi pistää todella tiukan valvonnan alle etteivät pääse tekemään rikoksia arvostetussa julkisessa työssään. Jos poliisi kotona tekee virkarikosta vakoilemalla esim. huippu-urheilijan tietoja poliisien rekistereistä, niin tottakai Karhuryhmä pitää valjastaa kotietsintätehtäviin kuten elokuvien piraattikopiointien selvittelyssä. Ja kaikki koneet, ihan kaikki IoT-laitteetkin kotoa tuomittava rikoksentekovälineenä valtiolle. Ei saa yhtään löysäillä, kun on tosi kyseessä.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos Markolle hyvästä ja selventävästä kirjoituksesta.
Sain tästä sen käsityksen, että oppilas saa lain mukaan kuvata
oppitunnilla. Jos koulun säännöt kuitenkin kieltävät kuvauksen, oppilas
vain rikkoo vain koulun sääntöjä, muttei kuitenkaan mitään lakia (eli ei tee rikosta).
Tästä voi tietysti vetää sen johtopäätöksen, että myös opettaja voi kuvata tuntia. Silloin voi laittaa esim. jonkin pöntön pöydälle ja kertoa
että se joskus kuvaa joskus ei.
Ilmoita asiaton viesti
Esimerkiksi käytöstä poistetun peltipoliisin.
Ilmoita asiaton viesti
Kannatan riistakameroiden käyttöä sekä oppi- että välituntien taltioimiseen.
Kuvauskohteena luonnollisesti sekä opettajat että oppilaat ja satunnaisotoksina eläimet.
Ilmoita asiaton viesti
Kirjoitit Marko seuraavasti: ”Jos oppilas ottaa valokuvan opettajasta ja julkaisee sen somessa, ei kyse ole silloinkaan yleensä rikoksesta.”
Rikoslaissa todetaan puolestaan näin (24 luku, 8§): ”Joka oikeudettomasti 1)joukkotiedotusvälinettä käyttämällä tai 2)muuten toimittamalla lukuisten ihmisten saataville, esittää toisen yksityiselämästä tiedon, vihjauksen tai kuvan siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa,on tuomittava yksityiselämää loukkaavasta tiedon levittämisestä sakkoon.”
Jos kuvan julkaisee somessa, ja kommenttikenttä täyttyy halveksuvista kommenteista, onko julkaisija syyllistynyt rikokseen? Tai jos opettaja on kieltänyt hänen kuvaamisensa, ja kokee kuvan julkaisun aiheuttavan itselleen henkistä kärsimystä? Opettamistilannehan ei varmastikaan ole yksityiselämää, mutta esim. opettajan itsestään videolla toteamat asiat lienee?
Ilmoita asiaton viesti
Saako opettajaa kuvata? Fobban kirjoitus on tulkintaa nykylaista. En tiedä, että yhtään oikeuden ratkaisua olisi luokkakuvausriidoista. Minä käsitän lain niin, että ei voi olettaa, että luokassa kuvaaminen (oppilaan tai koulun itsensä videoimana) olisi ”lähtökohtaisesti sallittua”, jos kuvassa näkyviltä ei ole kysytty tai saatu lupaa. Kuvaus voi olla joko lain sallimaa, julkisessa tilassa, tai kielletty teko, kuvatun (opettajan tai oppilaan) yksityisyyden suojan rikkomista. Päätöksen tekisi kai tapauskohtaisesti oikeus.
Koululaitoksen tehtävä on tiedon ja osaamisen tuottaminen. Kun kuvaamisen käytäntöjä pohtitaan, opetustehtävän onnistuminen on perusta. Jos henkilö, opettaja tai oppilas, tulee vastentahtoisesti kuvatuksi, hänen panoksensa koulussaan tuskin kohentuu, se voi laskea. Opettajat ovat jo esiintuoneet, että kännykät ja kuvaaminen luokissa heikentävät opetuksen laatua, mutta yleistä ratkaisua ei ole. Tarvitaanko uusi valtakunnallinen ja yksiselitteinen ohjeistus? Myös siihen, missä tilanteissa koulu itse saisi videoida luokkia, siis oppilaitaan.
Ilmoita asiaton viesti
Vieläkö tämä päätös pätee?
http://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/foka/2003/200…
Ilmoita asiaton viesti
”Perusopetuslain mukaan opettaminen on julkista, ja yleensähän oppilaalla on muutoinkin oikeus oleskella kyseisessä luokassa, joten kuvaamisen voitaisiin katsoa lähtökohtaisesti olevan rikoslain mukaan sallittua.”
Tämä liittyy sananvapauteen, johon liittyy myös julkistamisoikeus. Pääsääntöisesti kansalaisilla, joille valtiovalta demokratiassa kuuluu, on oikeus tietää, miten julkisia varoja käytetään.
Mutta sitten voi tulla niitä rajoitteita, joista Fobba kirjoittaa.
Ilmoita asiaton viesti
[…] Saako opettajaa kuvata? | Uusi Suomi Puheenvuoro – Tästä johtuen häntä taitaa saada melko vapaasti kuvata työtehtävissä. Tilanne taas muuttuu työajan ulkopuolella jolloin hän on yksityishenkilö. Esimerkiksi poliisin toimintaa saa kuvata julkisilla paikoilla lähes täysin vapaasti johtuen juuri siitä että he hoitavat julkista tehtävää virkamiehenä julkisella paikalla. […]
Ilmoita asiaton viesti